Wednesday 28 August 2013

Ruokailusta ja koulusta

Aamiaista
Nyt olen jo jonkin aikaa hengaillut täällä Santa Rosassa,  ja olen jossain määrin sopeutunut tähän ympäristöön ja rytmiin. Rytmillä tarkoitan sitä, että ateriointi tapahtuu varsin eri aikoihin kuin Härmässä ja ruuat nyt muutenkin ovat erilaisia (niinkuin tuossa aikaisemmassa postauksessa jo mainitsinkin): aamiainen eli desayuno nyt luonnollisesti syödään aamulla hieman siitä riippuen, että mihin aikaan pitää mennä töihin tai kouluun, eli itse olen toistaiseksi nauttinut sen melko myöhään. Seuraavaksi tulee lounas, eli almuerzo, joka syödään n. 13 aikoihin, meillä vähän aikaisemmin. Sen jälkeen on ah, niin ihana siesta, eli yleisesti hyväksytyt päiväunet. Joudun kuitenkin huomisesta lähtien tästä nautinnosta luopumaan, sillä koulupäivät alkavat yhdeltä. iltapäivällä siestan jälkeen nautitaan välipalaa (merienda), joka sisällöllisesti muistuttaa melkolailla aamupalaa (paahtoleipää, jonka päälle löytyy kaikennäköisiä levitteitä, tietysti myös dulce de lecheä) Myöhään illalla syödään sitten kunnolla. Iltapalaa ei ole, koska illalinen todella syödään myöhään (aikaisin kellonaika jona olen täällä syönyt illalista eli cenaa on ollut n. klo 9)

Ensimmäisen viikon olin siis vain kotona, sopeutumassa elämään täällä. Siestaa tuli nukuttua keskimäärin 3 tuntia päivässä, ja yölläkin unta ihan tavallisesti, eli olen siis ladannut akkuja huolella.

Eilen sitten aloitin koulun, ja täytyy sen verran sanoa, että oli kyllä varsin erilainen meininki kuin koto-Suomessa. Suurimman osan ajasta oppilaat juttelivat opettajan kanssa niitä näitä, ja luokan desibelitaso oli korkeahko. Elikkä tätä kirjoittaessa olen ollut kaksi päivää koulussa. Sinä aikana olen saanut sellaisen kuvan, että opiskelu on melko leppoisaa. Itse en siis ole tehnyt vielä käytännössä mitään. Muut esim. lukevat jotain antiikin näytelmää. Jääväsin itseni tästä tehtävästä, ja tunnit kuluvat leppoisasti kieltä kuunnellessa. On kiva huomata että joka päivä osaa vähän enemmän. Oppilaat koulussa ovat innokkaita tekemään tuttavuutta ja kyselevät ihan kaikesta (lähinnä Suomesta ja siitä että miten olen viihtynyt Argentiinassa)

Käytiin katsomassa tulevan rugbyseurani peliä sunnuntaina, ja menen ekoihin treeneihin torstaina.


 Kävin tänään aamulla ekaa kertaa salilla täällä olon aikana (ja kesäloman alkamisen jälkeen...) Jösses, mä sanon! Täällä homma toimii ihan eri tavalla kuin suomessa; salilla on töissä "personal trainer" joka ei kuitenkaan ole personal, vaan häneltä mennään kysymään, mitä tehdään, ja sitten tehdään niin kuin tämä kaveri sanoo. Erilaista, mutta ihan hauskaa. Kuten monet muutkin asiat täällä.




Mun huone 1


Mun huone 2



1 comment:

  1. Kotiväki?huoneesi on aika askeettinen.täällä odotan ensi viikon sunnuntaita kun on kallen konfirmaatio.hyviä treenejä.leena

    ReplyDelete